Viktor
Dave
Holandsko
a socialismus
1.
Holandští
socialisté slavili minulého třetího dubna pětadvacáté výročí založení časopisu
"Právo pro všechny" (Recht voor Allen), jenž vychází nyní dále pod
názvem "Volný socialista" (de Vrije Socialist), a socialistické
revoluční skupiny použily tohoto výročí, aby věnovaly vzpomínku skoro všude v
Holandsku čtvrtstoletému zápasu a snaze o zlepšení mravního i materiálního
stavu dělníků.
Holandsko se
nepodobá z hlediska hospodářského a sociálního žádné jiné evropské zemi. Jako
kdysi v malých obchodních republikách italských je i u tohoto chladného a
mlčenlivého severního národa hluboký rozdíl v obyvatelstvu dle toho, náleží-li
k velkoobchodu nebo k malým řemeslům. Ve středověku lidé vrchní vrstvy nazývali
se národem tučným a lidé vrstvy spodní národem hubeným. Tento rozdíl se
neudržel nikde lépe než v Holandsku - nikde není národ bohatství bohatší, ani
národ bídy chudší. Není tu naděje na postupné urovnání třeba sebepomalejší.
Bylo by třeba úplné přeměny hospodářských podmínek Holandska, aby se aspoň jen
sblížily tyto dvě vrstvy obyvatelstva, mezi nimiž se šíří propast stále více.
Národ tučný,
jenž by mohl nahromadit zlato v tunách a utvořit knihovny z bankovek svázaných
ve svazky, zvykl si tak dokonale žít životem vyšším, nedotknutelným, posvátným,
a vidět nižší lid hemžit se pod sebou v neznámých hloubkách, kam nikdy
nesestoupí sonda, že nikdy již mu ani nenapadne, že se má zabývat povinnostmi k
bližnímu, k státu a k národní nebo lidské obci. Holanďan bohatý, více než
kdokoliv jiný, učinil ze svého domu chrám, v němž je jediným božstvím. Žije ve
vznešeném, vysokém, mlčenlivém osamocení, poslouchán na každý pohyb. Mravy
kolonií pronikly celou vyšší společností: bohatý Holanďan myslí, že je stále
uprostřed otroků a nade vší kontrolu, jako tam dole, v dáli, kde vládou není ve
skutečnosti než společnost obchodníků.Jeho jmění je pohyblivé, těžko zdanitelné
- on nekoná žádnou vojenskou ani jinou službu kteréhokoliv druhu. Zaopatřuje ve
veřejných úřadech syny, které neurčil pro obchod, přijmout však místo od státu
znamená již úpadek, neboť dává se mu jen plevel. Není to prostě národ úředníků
jako ve Francii - lid a malá buržoazie jsou přísně odděleny, protože i styk
administrativní s nimi je nesnesitelný - i když jim ponechávají místa,
opovrhují jimi. Ministři jsou skoro neradi viděni - král a královna sotva
obklopeni dvorem. Království přišlo do Holandska jako jakési posvěcení
aristokracie finanční a obchodní, ale bohatý Holanďan zůstává nezávislým,
opovrhujícím vším, co nezachází se zlatem. Je třeba vlády pro malé lidi, on
však vlády nepotřebuje, je nad vládou. Zlato je absolutní moc.
Člověk musí
vidět takového holandského měšťáka večer, když na stole kotlík k přípravě čaje
bublá nad lihovým plamenem. Tiše kouří a vše mlčí kolem něho. Nikdo se neodváží
rušit majestátní klid tohoto obchodníka, jehož mozek byl ve dne jedním z motorů
cirkulace zlata. Nyní mozek odpočívá, nemyslí na nic, nemá potřebu myslet.
Zítra uvede se opět do pohybu od deváté hodiny raní do páté. V pět hodin pět
minut se stroj zastaví, a ani zkáza světa by jím nepohnula.
Takto strojový
život je vzrušován jen v pravdě řídkými nárazy obrazotvornosti a krve k hlavě
stoupající. Neboť dobře živená, v emocích střídmá jeho krev pracuje často a
vře. Tu Holanďan otvírá svou Bibli - ty nehybné obrazy svatých knih, stále
tytéž, staré tři tisíce let, uspokojují dostatečně aspirace materielních a
pravidelných povah. A nebo, a to pro většinu,které Bible nestačí, zbývají
zábavy. Nikde obchod se ženou není solidněji, pravidelněji zaveden - je to
prodej a koupě v jejich nejprostším výrazu, málo však bláznění a žádných
skandálů. Normální život nabývá stále vrchu - je to stále otroctví kolonií.
2.
Za těchto
okolností museli mít holandští socialisté více vytrvalosti než kde jinde na
světě, větší trpělivost a energii než ve většině ostatních evropských zemí, aby
dospěli k organizaci a stali se tou dnešní skutečnou silou, s kterou se počítá.
Pravda je také a nesmíme na to zapomínat, že znamenitý rozkvět nizozemských
dělnických organizací, jak se s ním právě shledáváme, má hluboké kořeny v
minulosti. Před více než půl stoletím měl v Holandsku saint-simonismus výborné
reprezentanty, mezi nimiž G. W. van der Voo a A. J. Nieuwenhuise. Malé skupiny věrných
žáků mistrových, usídlené v Amsterdamu, Haagu, Utrechtu, překládali
saint-simonské brožury přišlé z Francie, a hojně je rozšiřovali po venkově až
do krajin frišských. Byli tam také fourieristé v dosti velkém počtu v
Rotterdamu, v Groningách a v některých městech Holandska severního, kteří se
čile věnovali propagandě na popud Belifanta, jenž si stále dopisoval s
Fourierovými žáky v Belgii.
V roce 1848
vydal Joseph Charlier, belgický spisovatel, knihu s názvem "Rozřešení
sociálního problému, čili Humanitní ústava, založená na přirozeném
zákoně". Toto dílo zcela zapomenuté a dnes ostatně absolutně nenalezitelné
nadělalo mnoho socialistů v Holandsku, kde bylo překládáno aspoň částečně a kde
se rozšiřovaly úryvky z něho v četných veřejných místnostech v Amsterdamu,
Rotterdamu, Groningách a v Leydenu mezi studujícími.Od roku 1851 do 1854 vyšlo
několik publikací s tendencemi ultrademokratickými nebo i socialistickými, mezi
jinými "Philantropisch-authropologisch Staathuishoutkunde", která
zrevolucionovala mládež holandských universit, jindy tak chladnou, a
"Licht en schaduwbeelden", jež měly velmi značný úspěch v třídách
dělnických.
V téže době,
koncem roku 1854, vydal Flám z Hiedinghe, vesnice v okolí Gentu, geometr a
zemědělec Napoleon, de Keyzer, jenž vedl již časopis s Jacobem Katsem
"Díťe Revoluce", důležité a stále pozoruhodné dílo "Přirozené
právo", (700 str. v osmerce), v němž hájil třináct let před Karlem Marxem
většinu historických a hospodářských thesí, známých dnes pod jménem thesí
marxistických. Vykonal několik cest po Holandsku a vešel ve styk se
spolupracovníky "Jitřenky" (de Dageraad), nové to revue, ve které
Ablaing van Giessenburg, H. H. Huisman, dři. Gunst a Westermann a jiní
připravovali filosofickou evoluci svých spoluobčanů k racionalismu ano i k
atheismu.
Od roku 1856 do
1860 racionalistické a demokratické hnutí zdůraznilo se ještě publikacemi, jež
vydal K. Mayer, jenž založil "Alianci svobodného myšlení", Rudolf
Charles, jenž redigoval "de Tijgenoot op het gebied der Rede"
(Vrstevník na poli rozumu), Van der Voo, jenž znova se ujal idejí
sant-simonovských, v časopise "de Lichtsraal", a především objevením
Multatuliho, slavného a geniálního Douwessa Dekkera, autora slavného sociálního
románu "Max Havelaar" a mnoha jiných spisů, jež široce přispěly k
průpravě duchů pro socialismus a revoluci. Multatuli, jenž byl najednou
Lessingem, Fichtem, Heinem, Lassallem a Rabelaisem, byl bořitel, ničitel bůžků
a obrazoborec - očistil půdu a aniž znal dělnické hnutí, jehož se nikdy přímo
nezůčastnil, přispěl přece více než kdo jiný k osvobození duchů od
náboženských, mravních, politických a sociálních předsudků. Roorda van Eyzinga,
přítel a spolupracovník Eliséa Récluse na nádherném pomníu, jejž Réclus
zbudoval vědě geografické, pracoval s Multatulim na díle vymanění a osvobození
svých spoluobčanů.
To bylo zejména
od roku 1860 do 1870 a v první periodě socialismu v Holandsku, kdy dělnické
hnutí nabylo v této zemi velikého rozměru. Typografové, lithografové, ebenisté,
tesaři, doutníkáři, obuvníci a krejčí založili především obranná sdružení a z
členů těchto sdružení se pak rekrutovali první příslušníci sekcí Mezinárodního
Sdružení Dělníků, kteří záhy vešli ve styk s mezinárodními sekcemi flámské
Belgie.
Holandské sekce
měly po nějakou dobu za svůj orgán "Pracovníka" (de Werker), časopis
redigovaný v Antwerpách Filipem Coenenem, zhy však dosáhly orgánu
vlastního,"Dělníka" (de Werkman), v němž spolupracovali mnozí nadšení
a oddaní propagandisté, jako Wollring, Michon, Timmer a především Gerhard, statečný
odpůrce autokratických choutek Karla Marxe.Hlavně od roku 1867 čítalo
Mezinárodní Sdružení Dělníků četně sekcí ve hlavních městech země. Uchovám si
vždy upomínku na imposantní socialistický kongres flámsko-holandský z konce
máje 1871 v Amterdamu, na kongres to, jehož důležitost a ohlas byly znamenity
právě pro zítřek pádu Komuny.
V této době
také založila skupina revolučních socialistů Budoucnost (de Toekomst), o jejíž
krásné poslání pečovali G. van der Voo, Alexander de Cocq, Westerann, Ch.
Rodenback (Monterossi), Geesink, Rademacher, Buys. Měl jsem čest hájit v její
sloupcích několik týdnů lidi a myšlenky pařížské Komuny uprostřed pokřiků a
pískání holandské buržoasie.
O něco později
založil Ch, Rodenback se mnou v Haagu Svobodu (de Vrijheid) nejprve jako
týdenník, pak jako měsíční revue, v níž Alexandre de Cocq opěvoval v nadšených
verších hrdinství povstaleckých žen a v níž poprvé v Holandsku vykládal jsem
anarchistické ideje. Nové publikace se objevovaly v té době ve všech částech
země. V de Werkmansbode podával F. Domela-Nieuwenhuis své Sociální listy, které
dávaly již tušit statečného bojovníka z Recht voor alen a z de Vrij
Socialist.Známo, jak osudnou ránu zasadil Mezinárodnímu Sdružení dělníků
kongres haagský, jenž byl hlavním dílem a spolu neodpustitelným zločinem Karla
Marxe. Dělnická sdružení ustupovala pomalu z boje, sekce internacionály
živořily a umíraly jedna po druhé, a revoluční Holandsko zaplatilo draze tu
pochybnou čest, že bylo vyvoleno za poslední bitevní pole, na němž se srazili
adepti Michala Bakunina a straníci Karla Marxe.
Za nějakou dobu
však ti, jež Mulatuli nazval jednou ve zlosti nebo ve špatné náladě Číňany
Evropy, upamatovali se opět na své staré tradice revoluční a na vyzvání
Ferdianda Domely-Nieuwenhuise vyrazili znova staré vlečné heslo: Proletáři,
spojte se!
3.
F. Domela
Nieuwenhuis může spravedlivě být považován za reorganizátora revolučních sil
své vlasti po rozpadnutí sekcí Internacionály, důsledku to haagského kongresu.
Narozen v Amsterdamu 31. prosince 1846 z bohatých rodičů, byl nejprve pastorem
luteránské církve ve svém rodném městě. Měl takto příležitost poznat z blízka
bídu mnoha svých oveček a záhy pojal šlechetný úmysl přinést lék. Zpozorovav
však, že církev nemá moc, aby uskutečnila jeho ideál, rozhodl se pracovat mimo
ní i proti ní, rozšiřovat socialistické myšlenky mezi lidem. "Měl jsem až
dosud tu bláhovou ilusi, pravil ke svým souvěrcům, že církev mohla by žít novým
životem, v harmonii s pokrokem civilizace, ale zkušenost ukázala mi, že to není
možné, že bude vždy přežilou institucí, neschopnou jakéhokoliv zlepšení...
Existence církví a náboženských obcí je skutečným anachronismem. Nezáleží
nejvíce na tom, abychom byli křesťany, nýbrž na tom, abychom byli lidi, a
proto, abych mohl být člověkem, opouštím církev, která jest jen mrtvým
tělesem..."
Když byl psal
po řadě do Praporu (Banier), v němž mezi jinými pracemi uveřejnil svou krásnou
Filosofii osvobození, do Nizozemského Musea, kam dal Pokrok a Chudobu, Agrární
otázku v Irsku, Právo vlastnické atd., do Jitřenky (de Dageraad), v níž byla
vydána jeho velkolepá řeč o neblahém vlivu křesťanství ve světě, pronesená na
Kongresu svob. myslitelů v Amsterdamu (1883), do Časových otázek (Fragen des
Fijds), kam psal o Kapitalismu a socialismu, o mezinárodním zákonodárství
práce, o bohatství pak do Dělnického posla, kde vydal nové Sociální Listy,
představující výmluvnou předehru k jeho neustálým bojům za právo, spravedlnost
a pravdu, Domela-Nieuwenhuis založil a ze svého platil pro holandský
proletariát Právo pro všechny, ten mocný orgán boje, jenž v Holandsku a ve
flámské Belgii vyvolal tisíce socialistů.
Po více než
dvacet pět let nepřestal psát pro dělníky, mluvit pro ně na nesčetných
mítincích, věnovat se tělem i duší jejich věci, obětovat jim čas, majetek,
svobodu. Neboť vládnoucí buržoazie cítíc, že má v Domelu-Nieuwenhuisovi
strašlivého protivníka, dala ho pomlouvat svými oficiésními pisálky, a když to
nestačilo, vrhla ho do vězení. Ale nic nemohlo unavit jeho neúnavnou chuť k
dílu - dokonce na svých propagačních cestách všemi provinciemi země, našel čas
nutný k tomu, aby napsal Tresť Kapitálu Karla Marxe, Dějiny Komuny pařížské,
Organizaci budoucí společnosti, N8boženství Rozumu, N8boženství Lidskosti,
Normální dobu pracovní, Socialismus v nebezpečí, Válku a militarismus, Dějiny
socialismu (3 svazky) a mnoho jiných děl, o nichž se nezmiňuji.
Je snadno
pochopitelné, že propaganda činěná takovýmto člověkem, vládnoucím ohnivou a
strhující výřečností, nemohla nedocílit značných výsledků - tož plnila se země
sdruženími dělníků všeho druhu. Veliký agitátor zvolen za poslance do druhé
sněmovny generálních stavů a seděl po několik roků v tomto úplně měšťáckém
shromáždění. Zde viděl ještě lépe než dříve nicotnost věcí politických a stával
se pomalu volným socialistou, domnívaje se, že pro pracující třídy nespočívá
problém v tom, aby dobyly, nýbrž v tom, aby přemohly najednou vládu i monopol
čili, aby vyvolaly z nitra lidu, z hlubin práce větší autoritu, mocnějšího
činitele, který zmocňuje se kapitálu a státu a podrobuje si je. Tento mocný
činitel je uskutečňován organizací průmyslových a zemědělských skupin,
schopných upravit práci, neboť prostudoval a dovede užívat zákonů výměny, zná
klíč a tajemství rozporů a antagonismů oficiální politické ekonomie, zkrátka
osvojil si sociální vědu.
A čemu nás učí
věda sociální? Že reforma politická jako předcházející reformě sociální jest
utopií nebo nesmyslem a věčnou mystifikací, kterou pokrokáři všech odstínů i s
revolucionáři dokonce klamali dělníky a veškerý proletariát. Sociální věda
protestuje s Proudhonem proti tomuto pro sebe urážlivému úskoku, věda zavrhuje
každou alianci s politikou a nejen že nečeká od ní pražádné pomoci, nýbrž právě
s politikou musí počít své očisťující dílo.
V tomto smyslu
hlavně od deseti let dějí se veliké změny v socialistickém hnutí holandském.
Již v 1893 na mezinárodním kongresu curyšském řekl Domela-Nieuwenhuis, že zápas
proletariátu v Holandsku měl by se odehrávat na půdě hospodářské, na půdě
stávek a nikoli již na půdě politické a parlamentární. Téhož roku na národním
kongresu v Groningách prohlásil se Socialisten Bond za protiparlamentární, a
předvídalo se již, že dojde nyní brzo k hluboké roztržce mezi socialisty. Na
londýnském kongresu roku 1896 byli protiparlamentární ve většině v delegaci
holandské, ale jak známo nesnášenlivost většiny členů, především Němců,
přinutila je opustit kongres.
Roztržka
předvídaná v Groningách nastal opravdu v měsíci srpnu 1894, když pp. Troelstra,
Polak, van der Goes vystoupili z Bondu a založili sociálně demokratickou
dělnickou stranu. Tato nová sociálně demokratická strana, strana politické
reformy, stvořená dle obrazu sociálních demokratů německých, vydržovaná penězi
Němců a Belgičanů a dostávající současně s válečným nákladem rozkazy a
instrukce z velikých generálních štábů socialistických se sídlem v Berlíně a v
Bruselu, stala se brzo dosti četnou, rekrutujíc se jako jindy nikoli výhradně z
dělníků, nýbrž hlavně ze zřízenců, z podřízených úředníků, z učitelů a z
politiků všeho druhu. V 1895 založila tato strana v zemi 26 sekcí se 700 členy,
v 1896 - 30 sekcí s 1000 členů, v 1898 - 55 sekcí s 2600 členů, v 1900 - 80
sekcí se 4000 členů, v 1902 - 115 sekcí se 7000 člen. Od pověstných stávek
dělníků železničních v 1903, v nichž tato strana hrála tak žalostnou úlohu,
její početná síla důkladně se zmenšila, a není pochyby, že se ještě o hodně
zmenší. Již letošního roku na výročním sjezdu v Dordrechtu, jemuž předsedal p.
Henri Polak, čítala jen 85 skupin, představujících dohromady 4000 členů, a
přetřásala se na něm otázka, nemá-li Holandsko prodat některé ze svých kolonií,
tak jako kdysi byly prodány Filipíny Spojeným Státům a Ostrovy Karolinské
Německu!
Když se této
sociálně demokratické straně podařilo od 1897 vyslat tři své členy do
parlamentu, změnila část příslušníků protiparlamentární socialistické federace
svou taktiku, a na kongresu rotterdamském 1898 rozhodla většina, že sice sekce
strany jako sekce nezúčastní se volebních zápasů, že však členové jsou volni
individuelně se jich zúčastnit nebo vzdát. Domela-Nieuwenhuis pozdvihl se energicky
proti tomuto rozhodnutí, jež přímo odporovalo rezolucím dříve přijatým, a vzdal
se svého členství ve federaci i jako redaktor Recht voor allen. To byl signál k
definitivní zkáze Bondu: Domela-Nieuwenhuis založil ihned nový časopis, Volného
Socialistu (de Vrije Socialist) a všechny revoluční živly, jež nechtěly se
zabývat reformami čistě politickými, aniž volebními záležitostmi, seskupily se
kolem starého kamaráda. Strana sociálně demokratická, jako vždy na číhané,
využila rozporu v socialistické federaci a zmocnila se její politiků, a p. van
Kol pospíšil si v nadšeném článku, zaslaném časopisu la Petite Républigue,
oznámit světu, že došlo k novému sjednocení, že harmonie byla dosažena a
socialismus svobodářský se dožil!
Právě opak jest
pravda. Zbaveno svých strusek, hnutí svobody se vyvíjelo mnohem rychleji než
strana sociálně demokratická, hlavně od velkých stávek z 1903, při nichž
Domela-Nieuwenhuis mohl spráně ze zpronevěry a ze zrady obviňovat sociální
demokraty Troelstru, Oudegeesta, Polaka, Vliegena a ostatní vůdce reformistické
a parlamentární strany. V očích velkého počtu dělníků ztratili sociální
demokraté všechen kredit a všechen vliv. Jejich obojetná hra, vymyšlená p.
Troelstrou, učinila je dělníkům podezřelými. P. Troelstra napsal 17. března
1900 do časopisu Het Volk: "Důvěřujíce prozíravosti, chladnokrevnosti a
citu zodpovědnosti těch, kdo sedí v obranném komité, doufáme, že nedojde k
všeobecné stávce. Uskuteční-li se však tato věc přece, nezbude nám než se
sklonit před hotovou věcí. Naší povinností bude pak podporovat dělníky a
nestavět se hnutí v cestu." Tímto způsobem chtěli lidé z Het Volk vyvléci
se ze zodpovědnosti a zároveň zachránit pro sebe sympatie dělnictva. Tato
obojetná, dvojsmyslná řeč, toto kolísavé jednání rozdvojilo pravé křídlo
sociálně demokratické strany od levého. Od té doby nizozemská strana
socialistická je velmi nemocná - již při posledních obecních volbách bylo lze
zaznamenat značný úbytek jejího vlivu, skoro ve všech městech, jež mají nějakou
důležitost.
Naproti tomu
hnutí, jemuž v čele stojí Domela-Nieuwenhuis, činí stále rapidnější pokroky.
Jak to vyslovil ve zprávě podané k mezinárodnímu protiautoritářskému sjezdu v
Paříži 1900, ke sjezdu zakázanému ministerstvem Waldeck-Millerandovým,
seskupují se anarchisté stále více v malé, volné a autonomní kroužky. Jejich
ideálem je svoboda a, že ji chtějí pro sebe, snaží se dobýt ji pro všechny.
Konají všude přednášky, rozšiřují hojně knihy i brožury, vydávají časopisy a
provádějí takto dobrodějný vliv na masy, které nepozorovatelně odvracejí od
neúrodné politiky parlamentárních reformistů.
Socialistické
hnutí jest již od nynějška z velké části komunistické a svobodářské, řady
přívrženců dobývání veřejných mocí řídnou stále více, a brzo dělnické
Holandsko, zbavené svých politiků, bohaté stále novými silami, rozhodnuté být
svobodným, provede dílo přeměny a změní, dle výrazu Eliséa Recluse, osu
sociálního života tím, že dobude pro všechny blahobyt, jenž je dosud
privilegiem několika.
Viktor
Dave
(Nový
kult, svazek VII. (1904), číslo 3.)